sunnuntai 19. heinäkuuta 2009

Käsityöt, ihana harrastus

Otan harppauksen uuteen ja siirryn käsitöideni kanssa blogimaailmaan. Kysyn tietysti itseltäni, tarvitaanko uutta käsityöblogia satojen muiden joukkoon, mutta silti päätän tulla mukaan.

Olen harrastanut käsitöitä likipitäen siitä lähtien, kun olen osannut kävellä ja muodostaa puhetta. Eli pienestä pitäen, kuten sanonta kuuluu. Olin nuorempana jopa niin innostunut alasta, että opiskelin 1990-luvun alussa tekstiilialan artesaaniksi. Olen tehnyt myös hieman alan töitä. Elämä kuitenkin kuljetti toiseen suuntaan lama-aikojen (ja alkuoireita näyttäneen tekstiilipölyallergian) vuoksi, opiskelin lisää, suoritin toisen tutkinnon. Työskentelen nyt toimistotyössä ja käsityöt ovat rakas harrastus. Harrastan neulomista, virkkausta, ompelua, helmitöitä, savitöitä ja silloin tällöin kangaspuilla kutomista. Ja monenlaista muutakin. Kaikkea pitää kokeilla, sillä on tärkeää, että voi luoda ympärilleen kaunista.

Käsityöt merkitsevät minulle irtiottoa työstä ja stressistä. Kauneus ja itsetehdyt tuotteet ovat arvokkaita asioita. Lisäksi ekologisuus arvona on tullut minulle entistäkin tärkeämmäksi, ja viime aikoina olenkin innostunut tuunaamisesta. On hienoa, miten vanhasta voikaan loihtia uutta ja käsityöblogeista olen saanut aivan loistavia ideoita tuunausta varten.

Käsityötä tehdessään tunnen monesti olevani vapaa kaikesta murheesta. Vapaa kuin taivaan lintu - tai vapaa kuin perhonen. Siitä ajatuksesta syntyi blogini nimi. :)

Ei kommentteja: