maanantai 7. joulukuuta 2009

Kauneuden hoitava vaikutus

Istuin tänään lähijunassa töistä tullessani. Olin todella väsynyt, työpäivä oli kiireinen ja monet asiat eivät menneet niin kuin olisin halunnut. Nostin väsyneen katseeni ja yhtäkkiä huomasin sen. Vaaleanturkoosin neuleen. Katseeni nauliutui neulepuseron kauniiseen pitsineulekuvioon. Koukeroinen lehtineulemalli sopi hyvin vaaleanturkoosiin lankaan, jossa oli hennosti pörröisyyttä. Puseron alla oli valkoinen trikoopaita, minkä pohjalta mallin kuviot erottuivat hyvin. Pusero hehkui lämpöistä kauneutta keskellä maanantai-iltapäivän ankeutta.

En tiedä, kuka neulepuseron omistaja oli , mutta muistan varmasti tuon hetken loppuikäni. Tuo pusero pelasti päiväni kauneudellaan.


Olen monesti viime aikoina miettinyt kauneuden merkitystä ihmiselle. Vaikka olen jo lapsesta pitäen pitänyt kauniista väreistä ja tavaroista, en ole aina osannut antaa kauneudelle sitä merkitystä, mikä sille kuuluu. Ehkäpä vanha sananlasku "rumat ne vaatteilla koreilevat" elää liian vahvasti suomalaisessa kulttuurissa... Nuorena artesaaniopiskelijana minulla oli vaihe, jolloin kärsin paljon siitä, että olin valinnut ammatikseni "kauniin turhuuden", jolla pyritään myymään lisää ja lisää tuotteita. Melkein jätin opinnot tuon tunteen tuoman ahdistuksen vuoksi. Suoritin kuitenkin tutkinnon loppuun, vaikka vaihdoin alaa miltei samantien.

Kauneuden merkitys on paljon muutakin kuin pelkkä myynninedistämiskikka. Kauneus itsessään on tärkeää, ilman sitä olennainen osa elämästä on poissa. Muutimme nelisen vuotta sitten rivitaloalueelle pois keskustan kerrostalosta. Olin tuolloin hyvin stressaantunut ja onneton elämässäni. Uuden asuinpaikan myötä oloni kuitenkin parani pian. Yksi tärkeimmistä syistä olivat kauniit piha-alueet. Ei rikottuja pulloja, ei tupakantumppikasoja eikä sinne tänne viskottuja roskia. Vaan kauniita ruusupensaita, pensasaitoja, somia kukkaruukkuja kasveineen.

Mitä nuo kauniit ja "turhamaiset" asiat minulle siis opettivat? Sen, että kauneutta ei saa väheksyä. Se hoitaa mieltä ja parantaa stressiä ja monia avoinna ammottavia haavoja.

Toivoisin, että olisin uskaltanut nykäistä turkoosipuseroista neulovaa naista hihasta ja kiittää häntä kauniin hetken tuomisesta raskaan arkipäiväni keskelle. Myös internetin blogimaailmassa olen kokenut upeita kauneuden kokemuksia, kuten esimerkiksi Olivienon hienossa Olen kotona -blogissa.

Kiitos teille kaikille taitaville käsityöntekijöille, jotka luotte kauneutta tähän maailmaan.

2 kommenttia:

Satu kirjoitti...

Hei taas. Tästä tuli tekstistä tuli jotenkin tosi hyvä mieli. Kauneutta tosiaan on melkein missä vain, pitäisi vain osata katsoa tarkemmin. Tunnistin myös itseni tuosta kertomuksestasi. Lukion jälkeen lähdin nimittäin opiskelemaan vaatetusalaa, mutta pian ahdistuin sen kaupallisuudesta ja vaihdoin ympäristöpuolelle. Joskus välillä kuitenkin mietin, saisinko sittenkin enemmän hyvää aikaiseksi jos olisin pysynyt valitsemallani tiellä. Kuka tietää :)

Käsityöperhonen kirjoitti...

Mukavaa kuulla että pidit postauksestani. Kauneus on kummallinen asia, jo pelkästään kauniita asioita miettimällä tulee hyvä mieli. :)

Vaatteiden ja tekstiilien ympärillä pyörii tosiaankin vahva kaupallinen ajattelu. Olin artesaaniksi opiskellessani oikea kirpputorityttö ja minua ahdisti se, ettei ympäristöajattelua ollut opetuksessa ollenkaan. Onneksi nykyisin asioita tiedostetaan paremmin.

Mietin itsekin joskus, olisinko tehnyt enemmän hyvää ihmisille käsityökurssien vetäjänä kuin nykyisessä virastotyössäni, mutta näitä asioita voi tosiaankin vain arvuutella. :)